PERSIVALGYMAS. KAIP TO IŠVENGTI?

Kai kuriems žmonėms džiaugsmingą Velykų laukimą temdo nerimas – kaip išvengti persivalgymo? Iš tikrųjų, gausiai vaišėmis, skaniais, kvapniais patiekalais nukrautas stalas yra didelė pagunda visko paragauti, o praradus saiką – galima ir nukentėti. Gausiai nukrautas Velykų stalas turi senas tradicijas. Tikėta, kad tuomet bus turtingi ir visi metai. Ši tradicija gyva iki šiol. Velykų stalas neįsivaizduojamas be margučių ir kiaušinių patiekalų. Šeimininkės prigamina ir daug mėsiškų valgių – prieš tai buvo pasninkauta, tad per šventes norima sočiai prisivalgyti. Netrūksta ir skanumynų smaližiams – tortų, įvairių pyragų ir kitų desertų. Be abejo, šventiniai patiekalai yra kitokie nei kasdieniai, bet tai nėra priežastis persivalgyti. Saikingai ragaukite įvairių patiekalų, nesėdėkite visą dieną prie stalo, retsykiais pakilkite, pasivaikščiokite, pažaiskite su vaikais. Įsiklausykite į savo kūną. Kiekvienas turime savo alkio ir sotumo pojūčius, jais ir reikėtų vadovautis. Valgykite, kas jums skanu, ko norisi, bet nebūtina paragauti visų šventinių patiekalų, pabaigti viską, kas yra lėkštėje. Nustokite valgyti, kai pasisotinate. Ir būtinai liaukitės valgę, jei jaučiate nemalonius pojūčius: persisotinimą, skrandžio tempimą, skausmą.

Jei sveikas žmogus vieną kartą persivalgys, galimas daiktas jokių rimtų bėdų dėl to nepatirs. Jei valgoma nesaikingai kelias dienas, jau gali kilti nemalonumų dėl virškinimo. Na, o jei persivalgymo epizodai kartojasi be paliovos, sveikata gali sušlubuoti ne juokais.
Po sotaus pokylio kartais užtenka pagulėti, pailsėti ir viskas praeina. Tačiau net persivalgius tik vieną kartą yra grėsmės susirgti kai kuriomis ligomis, dažniausia jų – pankreatitas – kasos uždegimas. Pankreatitas gresia tiems, kurie mėgsta riebų maistą užsigerti alkoholiu.
– Rinkitės vieną pagrindinį patiekalą. Švenčių metu neretai žmonės apsilanko kelių giminių ar draugų namuose ir būna sočiai pavaišinti. Nepasiduokite pagundai ir svečiuose tik ragaukite, o ne valgykite patiektas vaišes.

Nevalgykite visko iš eilės. Kad ir kaip norėtųsi pasimėgauti gardžiais patiekalais, derėtų neapkrauti skrandžio. Visų patiekalų paragauti galima, tačiau tik nedideliais kiekiais ir ne viską iš karto. Užkandus, pavalgius, nereikėtų sėdėti prie stalo, kad nekiltų noro vis ką nors įsimesti į burną. Geriau pasivaikščioti, pašokti ar bent jau suplauti indus. Kitą kartą valgyti derėtų po 4 valandų.

 Nesėskite prie stalo alkani. Didžiulę klaidą daro tie, kurie visą dieną nieko nevalgo, o vakare prie šventinio stalo atsisėda gurgiančiais dėl alkio pilvais ir dideliais kiekiais puola valgyti viską iš karto ir greitai. Nepamirškite pavalgyti dienos bėgyje, bent 2–3 kartus. Tuomet vakare alkis nevirs persivalgymu. O prie stalo nepamiršti, kad valgyti reikėtų lėtai, gerai sukramtant, nepamiršti užsigerti vandeniu.

 Nevalgykite iki sotumo jausmo. Ne paslaptis, kad sotumas ateina tik po 20 minučių, tad valgyti reikėtų tol, kol apima jausmas, jog „kažkas“ jau pateko į skrandį, kitaip tariant, pradingo alkis. Jeigu valgysite tol, kol pasijusite visiškai sotūs, atminkite, kad po 20 minučių jausitės dar pilnesnis. O tai jau persivalgymas!

Apskaičiuokite maisto kiekį. Turėkite galvoje, kad skrandyje telpa apie 500–700 g maisto. Labai paprasta nustatyti vienos porcijos dydį: vienu kartu suvalgykite tiek maisto, kiek tilptų jūsų delne.

Tačiau, jei nepavyko švenčių metu išvengti persivalgymo labai svarbu žinoti, jog po persivalgymo kitą dieną bent pusdienį patartina  išvis nieko nevalgyti, tik gurkšnoti negazuotą mineralinį vandenį. Nesėdėti prie televizoriaus, o vertėtų  kuo aktyviau pajudėti: pasportuokite ar bent pasivaikščiokite. Judėjimas gerina virškinimą, aktyvina medžiagų apykaitą. Po pusdienio iškrovos, neskubėkite vėl prikrauti į skrandį sunkiai virškinamo maisto (mėsos patiekalų, riebių mišrainių, saldumynų). Verčiau suvalgykite grūdų košės, daržovių ar vaisių.

Svarbu atminti, kad šventės yra ne persivalgymo šventė, kaip tai neretai nutinka, o metas, kai susitinkama su giminėmis ir draugais prie bendro stalo, gardžiuojamasi šventiniais patiekalais, bendraujama. Nepamiršę pagrindinių tinkamos mitybos principų, neapkrausite skrandžio, tad švenčių nesugadins pilvo skausmai ir kiti nemalonūs persivalgymo simptomai.

Parengė: Agnė Zakaraitė

Skip to content